زمان من حیث هو هو

ساخت وبلاگ

زمان من حیث هو هو(۱)
زمان، در عرف علمی سیکانالیزمیش همان است که آنجا فروید گفته است، اما، آن فهمش در گرو کار عصب است که وقتی دچار اختلال و قطع ارتباط با مغز گردد در نقطه T0 متوقف میشود با این که زمان برای غیر او متوقف نیست.
پس زمان حقیقی آن نیست، آن یک نمونه از زمان جزئی نسبی است، و باید عرصهء دیگری برای فهم زمان حقیقی عام وجود داشته باشد ، و لذا من آن را در عرصه معارف عقلی در سه نوع تجلی بیان کرده ام که عبارتند از:
- کیهانی
- کهکشانی
- منظومه ای.
واین دو نوع آخری زیرمجموعه اولی هستند.
توضیح:
زمان حقیقی کیهانی است که شامل وجودی و عدمی است.
زمان وجودی کهکشانی است و شامل منظومه پر آن.
زمان شخصی و جزئی همان منظومه ای و سیاره ای است، و این دو تابع گرانه های مثبت و منفی و غیره هستند (بسته به اقتضای طبیعت کهکشانی خود). البته با این تشخص که موتور زمان در شخصی یکی از گرانه های فوق است، اما در کهکشانی در طول خط کش فرضی تکوینی متفاوت است، اول تحت حاکمیت دافعه است و از نقطهء تعادل به بعد تحت حاکمیت جاذبه است تا‌در اثر اندماج مولکولی و اتمی به زمان T0 ی حقیقی برسد.
موتور زمان کیهانی را نمیدانم، اما در بیان قرآن چنین آمده است:
"وكل يوم عنده بمقدار الف سنة مما تعدون" (يوم: واحد زمان. الف سنة: دال بر كثرت)!
------------------------
(١) از اقتراحات ذهنی من در ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
لازم به توضیح این که این تعاریف چنان که گفته شد تزاحمی با اقتراحات علمی فرویدی ندارد، بلکه بخش ناگفته آن است. ۱۴۰۳/۱/۱۴


برچسب‌ها: زمان, کیهان, کهکشان, معارف

خربزه خوردن شمر و امام خسین...
ما را در سایت خربزه خوردن شمر و امام خسین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : newarticle بازدید : 301 تاريخ : سه شنبه 28 فروردين 1403 ساعت: 1:24